Oktatott tárgyak
 

2001 óta tartok leíró és alkalmazott nyelvészeti kurzusokat az alábbi tárgyakból.

Az aktuális kurzusok tematikái és segédanyagai a linkekre kattintva letölthetők.


Előadások:

Bevezetés a nyelvtudományba (levelező)

Egyszerű és összetett mondat

Információ és kommunikáció

Mondattan

Stílus és jelentés

Szöveg és stílus

Szövegtipológia és retorika


Szemináriumok:

A diskurzuselemzés alapjai

A diskurzuselemzés alapjai II.

A diskurzusjelölők funkcionális vizsgálata

A nyelvhasználat tanítása

A nyelvleírás elméletei az oktatás gyakorlatában

A nyelvleírás elméletei az oktatás gyakorlatában (levelező képzés)

A nyelvleírás irányzatai

A szöveg szerkezete: A diskurzusjelölők és a szövegtípusok kapcsolata

Az aktuális tagolás

Az osztálytermi diskurzus elemzése

A tudományos kutatás, írás és előadás módszertana

Diskurzuselemzés

Diskurzusjelölők

Egyszerű mondatok elemzése

Érdekes nyelvészet

Grammatikai elemzések

Kommunikáció szóban és írásban I. - Nyelvművelés

Kommunikáció szóban és írásban II.

Kommunikáció szóban és írásban II. (levelező)

Kommunikációs stratégiák

Kommunikációs stratégiák (levelező)

Kutatómunka

Mondat- és szövegelemzési gyakorlatok

Mondattan

Morfológiai elemzések

Nyelvészeti filológia

Nyelvtudományi proszeminárium

Összetett mondat

Összetett mondatok elemzése (levelező)

Stilisztika

Stilisztika (levelező)

Szakdolgozati szeminárium

Szófajtani szeminárium

Szófajtani szeminárium (levelező)

Szótani gyakorlatok

Szószerkezettan és egyszerű mondat

Szövegtani gyakorlatok

SZTE Eötvös Kollégium nyelvészeti műhely

Társalgáselemzés: kritikus szövegértelmezés

Témavezetői kutatószeminárium



Témavezetői tevékenység:

OTDK-dolgozatok:

Dudás Kata (2025) Diskurzusjelölők a népdalokban - különdíj

Sári Fanni (2019): Emojik megjelenése az oktatásban

Hegedűs Gabriella (2017): A Saul fia a német online sajtóban - Jelentésképzési stratégiák vizsgálata német nyelvű cikkekben

Kalla Viktória (2017): Középiskolai tankönyvek mondattani ismeretanyagának összehasonlítása

Kalla Viktória (2015): Az aspektusjelölés vizsgálata Batthyány Ferencné Svetkovics Katalin levelezésében, 3. hely

Kondacs Flóra (2015): A tankönyvi szövegek mondatszerkesztési problémáiról

Garamvölgyi Luca (2013): Facebook-os társalgások elemzése, különdíj (a Magyar Nyelvtudományi Társaság különdíja)

Kalla Viktória (2013): Az el igekötő jelentésváltozásai

Kondacs Flóra (2013): A kémia tankönyvek mondatszerkesztési sajátosságai

Sándor Rita (2011): A Twitter nyelvének jellemzése, 3. hely

Krómer Anna (2011): A diskurzusjelölők használatának vizsgálata óvodások körében


Osztatlan képzéses szakdolgozatok:

Sági Fanni (2025): Diskurzusjelölők a magyar Twitch streamerek nyelvhasználatában

Dudás Máté (2023): A hiperbolák alakzattani vizsgálata magyar nyelvű rapszövegekben

Ignéczi Dóra (2023): Humorértés a negyedik és nyolcadik osztályos tanulók körében

Hideg Zoltán Richárd (2023): Stilisztikai jelenségek a dalszövegekben

Madarász Dóra (2022): Sheldon Cooper és a nyelvi alakzatok

Ficsor Sára (2021): Indirekt kérések a szituációs komédiák tükrében

Hovodzák Nikolett (2021): Diskurzusjelölők vizsgálata a chatszövegekben - különös tekintettel a hát elemre

Megyesi Csilla (2021): A nyelvi agresszió a Való Világban

Ignácz Márk (2021): A vloggerek diskurzusjelölő-használata

Vincze Bogdán (2021): A Facebook Messenger szövegeinek szintaktikai jellemzői

Migaskó Éva (2020): A szövegépítkezés eszközei a stand-up comedyben - különös tekintettel a diskurzusjelölőkre és a túlzásokra

Szeverényi Melinda (2019): Manipulációs stratégiák a kozmetikai termékek reklámjaiban


BA-s szakdolgozatok:

Vasas Júlia Dóra (2021): Italreklámok manipulációs stratégiái

Katona Alexandra (2020): A káromkodás funkciói és a hozzá kapcsolódó attitűd

Papp Bence Gábor (2020): Az Akkezdet Phiai néhány dalszövegének stilisztikai elemzése

Veszprémi Szilveszter (2019): “Friss. Olcsó. Jó.” - Kiskereskedelmi bolthálózatok magyar nyelvű szlogenjeinek kognitív nyelvészeti elemzése

Béres Sándor (2016): Reklámajánlatok elutasításának vizsgálata egy telekommunikációs cég telefonos ügyfélszolgálatán

Kugelman Edit (2015): Az osztálytermi kommunikáció változásai az általános iskolában - esettanulmány a második és a hatodik osztályos tanulók és tanáraik kommunikációs jellemzőiről

Tóth Henrietta (2015): Tipikusan fejlődő és enyhe értelmi fogyatékos 4. osztályos gyermekek nyelvhasználati sajátosságainak vizsgálata

Fási Nikolett (2014): Meggyőzés és manipuláció, avagy hogyan érvelnek a sajtóreklámok

Kalla Viktória (2014): Az igekötők és az igeidők aspektusjelölő szerepének vizsgálata Batthyány Ferencné Svetkovics Katalin leveleiben

Szalma Baksi Tímea (2014): A hírek információszerkezeti elemzése

Szeghő Katalin (2014): Jazz + Az a mókuskerékben, Stilisztikai alakzatok vizsgálata a Jazz + Az dalszövegeiben

Csáfordi Annamária (2013): A köszönések nyelvi vizsgálata - egy kérdőíves felmérés eredményei alapján

Lantos Katinka (2013): Lázár Ervin meséinek nyelve

Méhes Adrienn (2013): Szaknyelv és szlenghasználat a reklámokban

Orosz Edina (2013): A nyelvi alakzatok megvalósulása a L’art pour l’art Társulat humorában a megértés és a funkció alapján

Szakál Judit (2013): A manipuláció megjelenése a politikai vitákban és beszédekben

Ádám Kata (2012): A manipulációs stratégiák nyelvi megvalósulása a sorozatreklámokban

Garamvölgyi Luca (2012): Félreértések, problémák, nehézségek az MSN-es társalgásokban

Gila Orsolya Éva (2012): Manipulált ígéretek televíziós reklámokban

Kondacs Flóra (2012): Az aktuális tagolás vizsgálata a kémia tankönyvekben

Konyecsik Kinga (2011): A televízióreklámok nyelvi jellemzői a rendszerváltás előtt és után

Szeleczki Erzsébet (2011): A meggyőzés, a manipuláció és az érvelés megjelenése a televíziós reklámokban

Viziné Joó Anita (2011): Udvariassági elméletek a Büszkeség és balítélet című regényben

Wirt Patrícia (2011): Rövidítések az MSN nyelvezetében

Harczos Vivien (2010): Az MSN nyelvezete

Lakos István (2010): Az írott sajtóban megjelenő hírmanipulációs stratégiák

Papp Renáta (2010): Mellébeszélések nyelvi megoldásai a verbális konfliktusban

Sándor Rita (2010): A Twitter nyelvének leíró szempontú elemzése

Séra Dalma (2010): A túlzást kifejező alakzatok az országgyűlési felszólalásokban

Szántó Szilvia (2010): Mert Ön megérdemli – avagy mitől érezzük, hogy a reklámok személyesen nekünk szólnak

Széll Judit (2010): Alakzatok a nyelvi humor szolgálatában – a Rapülők együttes dalszövegeinek stilisztikai elemzése

Berczi Gergő (2009): A mentális lexikon és a szóasszociáció - a 13-18 évesek aktiválási stratégiái a keresztrejtvények gyakori kifejezései alapján

Krómer Anna (2009): “Egyértelmű-e, ha többértelmű?” – Két és többértelmű szavak szófaji besorolásának kérdőíves vizsgálata egy fővárosi gimnázium tanulóinak körében

Pénzes Anita (2009): Az internetes interakciók és a hagyományos párbeszéd viszonya


MA-s szakdolgozatok:

Bús Johanna (2025): A Jóbarátok című sorozat nyelvészeti vizsgálata

Dudás Kata (2025): Diskurzusjelölők a népdalokban

Kondacs Flóra (2015): A tankönyvi szövegek mondatszerkesztési sajátosságai

Wirt Patrícia (2013): Rövidítések az informális nyelvhasználatban

Berczi Gergő (2012): A humor megjelenési formái Kiss Ádám előadásaiban - kontextualizációs folyamat, nyelvi alakzatok, nyelvi játékok

Széll Judit Anna (2012): Nőies stílus, férfias stílus - az Elle és az Elle Man magazinok gendernyelvészeti elemzése

Hajdú Katalin (2011): Két rádióadó híreinek összehasonlítása

Krómer Anna (2011): A diskurzusjelölők használatának vizsgálata óvodások körében

Kardos Enikő (2010): Az internetes értékesítési weboldalak meggyőzési technikái

Samu Judit (2009): Meggyőzés és manipuláció a televíziós reklámokban


MA-s tanári szakdolgozatok:

Kalla Viktória (2016): 9. osztályos nyelvtankönyvek mondattani fejezetének tartalmi szempontú összehasonlítása

Szalma Baksi Tímea (2016): A hetedik osztályos fizika tankönyvek szövegszerkesztési problémái

Ádám Kata (2014): A diskurzusjelölők vizsgálata a humán és a reál tankönyvekben

Balogh Ágnes (2014): A tanári kommunikáció sajátosságai a tanárjelöltek osztálytermi kommunikációjának tükrében: A diskurzusjelölők megítélése a tanári kommunikációban

Garamvölgyi Luca (2014): A szövegalkotói tudatosság fejlesztése a diskurzusjelölők tanításának segítségével

Tóth Éva (2014): A diskurzusjelölők vizsgálata az oktatással kapcsolatos internetes oldalak hozzászólásaiban

Molnár Sándor (2011): A diskurzusjelölők tanításának és tanulásának problémái


Régi képzéses szakdolgozat:

Rumy Eszter (2016): Beszélt nyelvi elemek az internetes szövegekben


Lektorálási, opponensi feladatok:

2010–: diákköri pályamunkák bírálata az OTDK Humán Szekciójában

konferenciaabsztraktok, tanulmányok bírálata, doktori disszertáció előopponenciája és opponálása